Zdá se, že se podařilo naplnit vizi „Koncepce příjezdového cestovního ruchu 2020-2023“. Jedním z klíčových nástrojů pro rozvoj udržitelného cestovního ruchu se stal například poplatek z pobytu. Jen v roce 2023 vybralo na něm hlavní město 801 milionů korun, z nichž část dále reinvestuje do turistických kampaní a pomáhá tak metropoli přilákat klientelu, která je ochotna utrácet vyšší částky a chová se k městu s respektem.
Za poslední dva roky se podařilo cestovní ruch v Praze stabilizovat a změnit i skladbu turistů, kteří do metropole míří. I díky této strategii se útraty turistů oproti roku 2019 zvýšily o 40 % a poptávka po luxusních hotelech stoupla ve srovnání s minulým rokem o třetinu.
Například data STR Reportu, která monitorují hotelový byznys, ukazují, že v prvním čtvrtletí tohoto roku nejvýrazněji narostla obsazenost hotelů v metropoli v luxusním segmentu, a to téměř o třetinu. Obsazenost hotelů v Praze v prvním čtvrtletí tohoto roku rostla nejvýrazněji ze všech sledovaných destinací. Hotely v centru Varšavy, Říma nebo Budapešti zaznamenaly dokonce nižší obsazenost ve srovnání s českou metropolí než v loňském roce.
Stále také platí rostoucí trend v počtu domácích návštěvníků, kteří po pandemii stabilně tvoří 20–25 % přijíždějících cestovatelů. Praha je už podruhé po sobě nejoblíbenějším cílem Čechů ve srovnání s ostatními tuzemskými regiony.
“Data za roky 2020-2023 ukazují, že naše strategie jde správným směrem. Díky brandovým kampaním a zvyšování kvality služeb se nám podařilo oslovit kultivovanou a bonitní klientelu. V průměru přijíždějící cestovatelé utratili minulý rok až o 40 % více než tomu bylo v roce 2019. To je dobrá zpráva pro město. Díky naším cíleným kampaním se i u britských turistů na první místa v motivaci přijet do Prahy dostaly památky a kultura, zatímco alkohol spadl až na 4. místo. Tato data vyšla z dotazníkového šetření agentury CzechTourism,” tvrdí místopředsedkyně představenstva Prague City Tourism Jana Adamcová.
V současné chvíli už také připravují novou strategii cestovního ruchu na léta 2024–2027 s názvem „S respektem k Praze“. Tu předloží Radě hl. m. Prahy a poté Zastupitelstvu hl. m. Prahy k schválení. Součástí strategie je 29 projektů, které reflektují zejména zájmy města a jeho rezidentů. Další důležité informace naleznete na našem Twitteru @PrgCityTourism nebo LinkedIn Prague City Tourism.
Klára Janderová